Slovenská jahňacina sa pod značkou „Zlaté jahňa – 100% slovenské“ dostáva na pulty
slovenských obchodov z roka na rok vo väčšom objeme. Z niekdajších 8-tisíc kusov
predaných jahniat v roku 2018 ich počet vlani dosiahol úroveň 22-tisíc. Pritom ešte nedávno
sa väčšina slovenských jahniat vyvážala za veľmi nízke ceny do zahraničia, najmä do
Talianska.
„Úlohou ministerstva je podporovať chov oviec a kôz. Sme v úzkej spolupráci s chovateľmi,
aby bol dostatok jahňaciny na pultoch celoročne. S tým súvisí aj nárast objemu ovčieho
mlieka, čo napomáha k zvyšovaniu potravinovej sebestačnosti našej krajiny,“ uviedol
minister Richard Takáč.
Momentálne sú salaše plné jahniat. Chovatelia ich aj tento rok môžu umiestniť na našom
trhu. K zdravému jahňaciemu mäsu sa tak dostane i slovenský spotrebiteľ. „Mäso je kvalitné
a kontrolované, spotrebitelia majú 100% istotu, že kupujú zdravé a čerstvé mäso. Z trendu
posledných rokov vidíme, že spotreba jahňaciny stúpa predovšetkým v predveľkonočnom
období, ale už máme chovateľov, ktorí sa snažia chovať počas celého roka, čím zvyšujú aj
produkciu mlieka,“ prezradil predseda Zväzu chovateľov oviec a kôz na Slovensku Igor
Nemčok.
Poľnohospodárske družstvo Liptovské Revúce s počtom oviec 2 629 kusov patrí medzi jedno
z najväčších družstiev na Slovensku a je najväčší chovateľ oviec plemena „zošľachtená
valaška“ na Slovensku. Podnik je ukážkovým príkladom spojenia poľnohospodárstva v
horských výrobných podmienkach so zameraním na živočíšnu výrobu s ochranou životného
prostredia a s produkciou kvalitných potravín. „Budúci rok oslavujeme 50. výročie založenia
družstva a veríme, že počet oviec a kôz budeme zvyšovať. Aj sklady, ktoré teraz využívame
na niečo iné, máme v pláne prerobiť na maštale a rozširovať chov,“ uviedla Anna
Kováčiková, predsedníčka PD Liptovské Revúce.