Spoločnosť Obayashi Corporation, jedna z popredných japonských stavebných spoločností, v súčasnosti testuje uhlíkové nanorúrky (CNT). Ide o kľúčový prvok na ceste k realizácii sna o „vesmírnom výťahu“, ako uvádza portál groovyjapan.com.
Doteraz sa táto myšlienka javí ako sci-fi fantázia. Ale od objavu CNT japonským inžinierom v roku 1991 sa pokrok na ceste k jeho vytvoreniu zrýchľuje.
Vesmírny výťah spojí Zem s vesmírom pomocou 96 000 km dlhého CNT kábla. Kábel, ktorý sa tiahne zemskou atmosférou, bude prepravovať materiály a ľudí pomocou kolesových výťahov nazývaných „Climber“.
Vesmírny výťah / Zdroj: Youtube
Ako postaviť vesmírny výťah
1. Stavebný materiál pre vesmírny výťah bude dodaný raketou v niekoľkých fázach na stavbu vesmírnej lode na nízkej obežnej dráhe Zeme (LEO).
2. Vesmírna loď sa bude pomocou elektrického pohonu pohybovať nahor, keď bude obiehať okolo Zeme a dosiahne geostacionárnu obežnú dráhu Zeme (GEO). Tam sa začne otáčať rovnakou rýchlosťou ako Zem.
3. Keď vesmírna loď dosiahne výšku 36 000 km, bude sa pohybovať smerom nahor, pričom sa uvoľní kábel CNT s prúdovými motormi pripojenými k jeho špičke. Po 8 mesiacoch od vypustenia rakety dosiahne kábel povrch Zeme.
Keď vesmírna loď dosiahne výšku 96 000 km, stane sa protizávažím
4. Horolezec pre konštrukciu vystúpi hore, pričom pripája vystužovacie káble a na vrchole sa pripája k protizávažiu.
5. S dokončeným Climberom sa materiál vynesie do výšky 36 000 km na dokončenie stanice GEO.
6. Zemský prístav je bránou do vesmíru na Zemi. Earth Port je postavený v dvoch častiach, jednej na pevnine na rovníku a druhej na mori, ktoré sú spojené podmorským tunelom.
Po vybudovaní vesmírneho výťahu bude cesta do vesmíru lacnejšia a udržateľnejšia, pretože sa nebude používať palivo ani toxické chemikálie.
Výťah ku hviezdam
Pri štartovacej rýchlosti 150 km/h dosiahne Climber výšku 400 km, kde sa nachádza Medzinárodná vesmírna stanica, približne za 2,5 hodiny. To je takmer to isté ako cesta medzi Tokiom a Osakou (2 hlavné mestá v Japonsku) rýchlovlakom. Každý štart bude pravdepodobne stáť približne niekoľko miliónov jenov (=niekoľko tisíc dolárov).
Vesmírny výťah nie je len spôsob cestovania a dopravy do vesmíru. Podstatu koncepcie tohto projektu možno vnímať aj ako snahu o riešenie energetických problémov.
Projekt zahŕňa rozmiestnenie družice Space Solar Power System (SSPS) vo výške 36 000 km. Na rozdiel od solárnej energie na zemskom povrchu SSPS nie je ovplyvnený počasím.
Slnko zaplatí cestovné
Ako mnohí vedia, slnečná energia je neobmedzená a bezplatná. Podľa výpočtov sa 45 minút slnečného žiarenia rovná energii, ktorú človek spotrebuje za jeden rok. 112 hodín žiarenia sa rovná energii, ktorú spotrebujú všetky preukázané zásoby ropy, uhlia a zemného plynu na Zemi.
Energia prijatá 2 km² solárnych panelov vznášajúcich sa vo vesmíre sa potom posiela ako „mikrovlny“ do prijímacej antény na Zemi. Presne tak, dokáže bezdrôtovo prenášať energiu na vzdialenosť 36 000 km!!!
Prijímacia anténa sa nazýva „usmerňovacia anténa“ a má priemer 2,5 km nad morom. Pre lepšiu predstavu si ju predstavte veľkú ako golfové ihrisko. Keďže usmerňovacia anténa je obrovská, teoreticky sa človek nemôže upiecť, ani keď je vystavený mikrovlnám.
Japonci pracujú usilovne na dokončení neuveriteľného projektu
Japonská agentúra pre výskum vesmíru (JAXA) a japonské ministerstvo školstva, kultúry, športu, vedy a technológií (MEXT) spolupracujú na testovaní SSPS od roku 2022. Spoločnosť Obayashi Corporation plánuje začať s výstavbou v roku 2025 a vesmírny výťah sa plánuje naplno používať v roku 2050.
Japonská vláda si tiež stanovila cieľ dosiahnuť do roku 2050 uhlíkovú neutralitu a podniká mnohé iniciatívy na dosiahnutie tohto cieľa.