Nariadenie o redukcii obsahu síry v lodných palivách malo pomôcť v boji proti znečisteniu ovzdušia. Malo, ale nestalo sa – viedlo k výraznému otepleniu morského ovzdušia. Menej síry, menej oblakov, menej tieňa: asi tak sa dá zhrnúť výsledok aktuálnej štúdie, ktorej výsledky prináša EpochTimes.
S cieľom znížiť znečistenie ovzdušia vydala Medzinárodná námorná organizácia (IMO) začiatkom roka 2020 nariadenie, podľa ktorého majú mať lodné palivá znížený obsah síry. Podarilo sa, z povoleného obsahu síry 3,5 percenta na 0,5 percenta. Zníženie sa už prejavuje, spokojnosť však nezavládla.
Americkí vedci pod vedením geofyzika Tianleho Yuana publikovali štúdiu, v ktorej spájajú zníženie emisií oxidu siričitého z lodnej dopravy s výrazným oteplením atmosféry. Zdá sa však, že oceánsky vzduch sa neohrial všade, ale len v určitých oblastiach, píše EpochTimes.
Sírové mraky
Pre veľké lode sa používajú ťažké alebo naftové palivá s oveľa vyšším obsahom síry ako palivá používané v iných vozidlách. Pri spaľovaní lodného paliva vzniká oxid siričitý, ktorý reaguje s vodnou parou v atmosfére a vytvára sulfátové aerosóly. Tieto aerosóly ochladzujú zemský povrch dvoma spôsobmi: odrážaním slnečného svetla späť do atmosféry a ovplyvňovaním oblačnosti.
„So zvyšujúcim sa počtom aerosólov sa zvyšuje počet vodných kvapiek, pričom ich veľkosť sa zmenšuje. Tým sa zvyšuje oblačnosť a vytvárajú sa jasnejšie oblaky, ktoré odrážajú viac slnečného svetla späť do priestoru. Tento efekt môže byť vyvolaný aj geoinžinierstvom, a to zámerným obohacovaním oblakov aerosólmi,“ uvádza portál. Yuanov tím vypočítal, aký má vplyv regulácie koncentrácie sírových aerosolov na zloženie oblakov a zistíl, že koncentrácia atmosférického aerosólu aj hustota kvapôčok v oblakoch sa výrazne znížili.