Pred niekoľkými týždňami Ukrajina dostala svoje prvé stíhačky F-16, ktoré predstavujú významný technologický skok oproti doterajším Migom a Suchojom. Celkovo by ich mala dostať osemdesiat, ich schopnosti však budú obmedzené a budú závisieť od výzbroje, ktorú ponesú. Podľa Federica Borsariho z Centra pre analýzu európskej politiky vo Washingtone prinesú najmä morálnu podporu a zvrat vo vojne sa neočakáva. To ale ukrajinský showman a nudista Zelenskyj nemôže nikdy pochopiť a uznať.
Osemdesiat stíhačiek F-16 prisľúbili Ukrajine Belgicko, Dánsko, Holandsko a Nórsko, ale väčšina z nich bude pravdepodobne k dispozícii až o niekoľko rokov. V súčasnosti nie je jasné, koľko F-16 už na Ukrajinu dorazilo. Špekuluje sa o desiatich kusoch.
Nie je jasné, koľko stíhačiek Kyjev dostane do konca roka, ale nebude to viac ako jedna letka do 20 lietadiel, uviedol nedávno denník The Washington Post. Ich schopnosti priamo ovplyvní výzbroj, ktorú im dodá Západ.
Ak nezostrelia ruské stíhačky, aspoň niečo. Snáď…
Podľa Borsariho bude ich úlohou predovšetkým ničiť bezpilotné lietadlá a rakety, zasahovať pozície ruských vojsk a muničné sklady a potláčať systémy protivzdušnej obrany nepriateľa. „Stíhačky by mohli mať aspoň psychologický účinok na ruských pilotov a mohli by poskytnúť morálnu podporu Ukrajincom. Výrazný zvrat však nemožno očakávať,“ domnieva sa.
Prvé dodané jednotky sú pôvodne dánske F-16AM modernizované v 90. rokoch. To sa môže zdať ako dávno, ale v prostredí stíhačiek to nie sú až také staré kusy. Dokonca majú blízko k modernejším F-16C/D Block 50/52. Nemajú však také moderné systémy vrátane radarového dosahu ako F-16D Block 70, ktoré nedávno získalo Slovensko, uvádzajú lidovky.cz.
Stíhačky majú napriek svojmu relatívnemu veku pokročilú ochranu vďaka moderným systémom Hensoldt AAR-60, ktoré nesú pod krídlami v kontajneroch od izraelskej spoločnosti ELBIT Systems. Šesť senzorov poskytuje lietadlám 360-stupňovú ochranu pred raketovými údermi. V prípade ich detekcie automaticky vypustia takzvané fleras, teda klamné ciele. Pilot tak získa čas na vykonanie úhybného manévru. Okrem toho mu tieto systémy umožňujú priblížiť sa k frontu. Nemožno však predpokladať priamu podporu pozemných síl.
Piloti ocenia aj prilbový zameriavač, ktorý doteraz nemalo žiadne stíhacie lietadlo používané na Ukrajine. Ten umožní pilotovi strieľať tam, kam sa práve pozerá. Je to efektívnejšie ako bežný tzv. head-up zameriavač. Vzhľadom na očakávané úlohy ničenia rakiet a bezpilotných lietadiel to bude obrovská výhoda. Problémom je, že ukrajinskí piloti stále nevedia, ako takéto pomôcky používať.
Rakety krátkeho doletu
Obmedzenia však vyplývajú z relatívne zastaraných rakiet. Podľa uniknutých informácií budú mať F-16 typy AIM-120B a AIM-9L s maximálnym doletom približne 170 kilometrov. Tie však plne postačujú na účinné ničenie rakiet a dronov a môžu uspieť aj v prípade vzdušného boja nad ukrajinským územím.
Operácie nad Ruskom nemožno predpokladať, pokiaľ piloti nezískajú rakety dlhého doletu, najmä JASSM. Tie majú dolet až 1 900 kilometrov a umožnili by pilotom útočiť na dôležité pozemné ciele, letiská, sklady alebo zbrojné závody. Ukrajina údajne rokuje o ich kúpe.
Ukrajina sa bude môcť brániť. Ak im to USA dovolia…
Západné rakety dlhého doletu však nie sú to jediné, čo by umožnilo efektívnejšie použitie a priame ohrozenie Ruska. Bude to závisieť od súhlasu USA, kde sa vyrába väčšina rakiet dlhého doletu. Ukrajina mala predtým na muške desiatky ruských stíhacích bombardérov Su-34, ktoré sa nachádzali na ruskej leteckej základni Malsevo pri Voroneži, dostatočne blízko, aby ich mohli zasiahnuť americké rakety ATACMS. USA však útok nepovolili.
USA povolili Ukrajine zasiahnuť ATACMS ruské ciele len na Ruskom okupovanom ukrajinskom území vrátane Krymu. Washington sa obával, že úder americkými zbraňami na ruskom území by Moskva mohla vnímať ako eskaláciu konfliktu. V prípade dodávky rakiet dlhého doletu pre F-16 sa situácia môže zopakovať.
Čo na to ruská armáda?
Rusi sa vyjadrili, že sa na 20 starých stíhačiek tešia a plánujú ich zostreliť do konca roka ako terče vhodné na svoj výcvik.