Slovensko je doslova veľmocou vo výrobe automobilov. V súčasnosti máme u nás štyri automobilky, Volkswagen v Bratislave, PSA v Trnave, Kia v Žiline a Jaguar Land Rover v Nitre, ktoré dokopy produkujú približne milión vozidiel každý jeden rok.
A to v najbližšom čase chce u nás dostavať svoj závod pri Košiciach aj automobilka Volvo. Budeme ich mať teda celkov päť. Slovensko je z tohto pohľadu akýmsi americkým Detroitom, ktorý bol v USA tiež srdcom automobilového priemyslu. Vďaka krachu niektorých automobiliek však dopadol neslávne. Môže niečo podobné hroziť aj Slovensku?
Stellantis sa už zbavuje zamestnancov
Rozvíjať túto čiernu myšlienku napomáha najmú colná politika amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten síce na 90 dní pozastavil zvýšenie dovozných ciel, pretože sa o nich chystá ešte rokovať, i tak je to ale zdvihnutý varovný prst najmä pre dve naše automobilky, bratislavský Volkswagen a nitriansky Jaguar Land Rover, že môžu mať s vývozom svojich vozidiel do USA problémy.
Kto ale problémy už má, to je spoločnosť Stellantis, ktorá pri Trnave vlani rozbehla výrobu troch nových modelov, a to Citroënu C3 a dvoch SUV modelov, Citroën C3 Aircross a Opel Frontera. Ako píše magazin.autobazar.eu automobilka sa už zbavuje svojich zamestnancov. Síce nie u nás, ale v Amerike. Namiesto okamžitého prepúšťania však ponúka do 8. mája 2025 zamestnancom dobrovoľný odchod s atraktívnymi podmienkami.
V USA ponúkajú „zlaté padáky“
Ak sa zamestnanci rozhodnú odísť, dostanú po prepočte približne 66 500 eur a navyše šesť mesiacov plne hradeného zdravotného poistenia. Odstupné vo výške 66 500 eur sa ale týka iba dlhodobo zamestnaných pracovníkov, no pomerne výhodné podmienky platia aj pre novších. Tí, ktorí vo firme odpracovali aspoň rok, majú nárok na rovnakú zdravotnú starostlivosť a odstupné vo výške približne 46 000 eur. Ponuku môžu odmietnuť, no riskujú, že sa už nezopakuje a neskôr budú musieť akceptovať horšie podmienky.
Koncern Stellantis síce zatiaľ hromadné prepúšťanie neohlásil, pre automobilku je však ekonomicky zmysluplnejšie minúť naraz veľký objem peňazí, než riskovať, že v priebehu času zaplatí ešte viac. Stellantis je obrovský koncern, ktorý zastrešuje množstvo významných značiek ako Fiat, Opel, Peugeot, Jeep, Alfa Romeo a ďalšie. Momentálne zamestnáva po celom svete takmer 250 000 ľudí.
Tieto podmienky však platia iba pre USA, kde sú finančne úplne inde. V našich podmienkach by pri podobnej ponuke zrejme váhal iba málokto. Aj s ohľadom na americké pomery môže byť takýto „zlatý padák“ pre mnohých atraktívny. Uvidíme, akým smerom sa bude toto odvetvie vyvíjať u nás, pretože na Slovensku zatiaľ ani jedna automobilka prepúšťanie neavizuje.