Motoristi si klasicky vyberajú z troch typov pneumatík – letné, zimné a univerzálne. Každá má svoje plusy i mínusy v určitých poveternostných podmienkach, preto je na každom z nás, aký typ si na kolesá svojho auta nahodí.
Pravdou je, že mnohí vodiči si vyberajú celoročné pneumatiky, aby sa vyhli sezónnym výmenám a – ušetrili aj na ďalšej sade. Sú ale celoročné pneumatiky naozaj to najvhodnejšie čo na kolesá svojho auta dáte? Zamysleli ste sa už nad výhodami či nevýhodami toho ktorého typu? Ak nie, je najvyšší čas.
Ide o akési kompromisné riešenie
Situáciu okolo typov pneumatík sleduje aj portál autotrendy.sk, podľa ktorého je výber typu vozidla na každom z nás, a to nielen v závislosti od vášho rozpočtu, ale aj spôsobu používania vozidla a podmienky, v akých ho budete používať. Celoročné pneumatiky predstavujú akési kompromisné riešenie, lebo vyzerajú úsporne a sľubujú slušný výkon za všetkých podmienok, ale nakoľko sú vhodné na leto a na zimu?
Výrobcovia ich navrhli tak, aby predovšetkým fungovali na snehu a zároveň zvládali aj jazdu na horúcom asfalte. Vďaka nim teda môžete jazdiť v rozličných poveternostných podmienkach počas celého roka. Ale pozor, ich výkon nikdy nedosiahne úroveň špeciálnych zimných alebo letných pneumatík, nehovoriac o ich priľnavosti na vozovku.
Problémom v lete je brzdná dráha
Výrobcovia navrhli celoročné pneumatiky tak, aby predovšetkým fungovali v širokom teplotnom rozsahu od -5 °C do +30 °C. Pneumatiky tak zvládajú rôzne poveternostné podmienky, preto ich môžete používať počas celého roka. Majú zmiešaný dezén, teda hlbšie drážky na sneh, ale aj kompaktnejšie plochy na suchý asfalt. Ich hlavnou výhodou však je úspora nákladov, pretože nemusíte dvakrát ročne voziť auto do pneuservisu na výmenu sezónnych pneumatík.
Okrem toho, za celoročné pneumatiky zaplatíte menej než za letné alebo zimné. Hlavným problémom celoročných pneumatík je však v lete brzdná dráha, a to najmä na horúcom asfalte. Pri vysokých teplotách je totiž zmes celoročnej pneumatiky príliš mäkká a stráca tak priľnavosť na vozovku, čo ovplyvňuje ovládateľnosť, stabilitu v zákrutách a najmä brzdenie.
Ich kúpu je treba dobre zvážiť
Pri teste sa ukázalo, že pri letných pneumatikách je brzdná dráha vozidla pri rýchlosti 100 km/h od 34 do 35 metra, pri celoročných sa pohybuje od 37 až do 41 metrov. Aj najlepšia celoročná pneumatika má teda dlhšiu brzdnú dráhu ako najhoršia prémiová letná pneumatika.
Aké ďalšie problémy majú celoročné pneumatiky v lete:
- Zvýšené opotrebovanie v horúčavách – mäkká guma sa pri jazde na horúcom asfalte rýchlejšie topí
- Slabá priľnavosť v rýchlych zákrutách – celoročné pneumatiky majú väčšiu bočnú deformáciu ako letné pneumatiky
- Znížená stabilita pri prudkom brzdení – zvyšuje sa riziko šmyku a ABS a ESP nedokážu plne kompenzovať nedostatok priľnavosti
- Vyššia spotreba paliva – sú mäkšie a majú vyšší valivý odpor, čo v lete zvyšuje spotrebu paliva až o 1 l/100 km.
Kedy sa teda oplatí kúpiť si celoročné pneumatiky? Ich kúpu treba zvážiť ak jazdíte málo a väčšinou v meste, nejazdíte po horských cestách alebo vysokou rýchlosťou, máte pokojný a defenzívny štýl jazdy a tiež ak sa chcete vyhnúť výdavkom na dve sady pneumatík a ich uskladnenie.
Mať dve sady je výhodnejšie
Celoročné pneumatiky sa však neodporúčajú, najmä ak často jazdíte na dlhé vzdialenosti vysokou rýchlosťou, máte výkonné vozidlo alebo ťažké SUV, jazdíte v oblastiach s veľmi vysokými teplotami a chcete mať vysoký výkon v zákrutách alebo pri brzdení.
Celoročné pneumatiky sú teda možno lacnou voľbou, ale sú spojené s viacerými obmedzeniami a rizikami. Najvážnejším problémom je predĺžená brzdná dráha, ktorá môže ohroziť nielen bezpečnosť osôb vo vozidle, ale i ostatných účastníkov cestnej premávky. Problémom môže byť aj predčasné opotrebovanie a zvýšená spotreba paliva.
Väčšina odborníkov preto odporúča letné aj zimné pneumatiky. Vychádza to síce drahšie a vyžaduje si to väčšiu počiatočnú investíciu, z dlhodobého hľadiska však vydržia dlhšie, majú lepšiu priľnavosť a aj nižšiu spotrebu paliva.