V rámci boja proti ohrozovaniu klímy na našej planéte sa čím ďalej tým viac tlačí aj na používanie elektromobilov. Tí, ktorí ich už majú by určite vedeli rozprávať o ich výhodách či nevýhodách. Ich cena mnohých od ich kúpy ale stále odradzuje.
Problémom u elektromobilov nie je ani tak životnosť ich karosérie, ale najmä batérie. Prirodzene, s ňou je spojené aj dobíjanie, lebo u nás je nielen málo nabíjacích staníc, ale i to, že samotné nabíjanie je pomerne zdĺhavé. A čo vodičov veľmi zaujíma je i dojazd, lebo ten je oproti ostatným autám o dosť menší.
SEVA a komplexná rešerš
Niektoré tvrdenia o elektromobiloch sú pravdivé, iné nie. Proti niektorým mýtom šíriacim sa o elektromobiloch vystupuje i Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA). Jedným z najčastejších predsudkov je podľa nej obava z rýchlej degradácie batérií. Informuje o tom aj magazin.autobazar.eu.

SEVA v reakcii na niektoré tvrdenia o elektromobiloch zriadila nielen odbornú pracovnú skupinu pre batérie a automobilový priemysel, ale pripravila aj komplexnú rešerš, ktorá sumarizuje výsledky nezávislých testovaní a dát z reálnej prevádzky tisícok elektrických vozidiel na Slovensku aj vo svete.
Rozšírené mýty sú vyvrátené
Analýzy podľa magazínu jednoznačne potvrdzujú, že moderné batérie v elektromobiloch sú nielen mimoriadne spoľahlivé, ale i prekvapivo trvácne – i po desiatkach tisíc kilometrov si totiž zachovávajú vysokú kapacitu a degradujú pomalšie, ako predpokladali laboratórne testy.
Závery rešerše SEVA v skratke:
- 98 % elektromobilov má kapacitu batérie nad 80 % aj po rokoch prevádzky
- Batéria bežne prežije viac ako 15 rokov
- Priemerná ročná degradácia je len 2,3 %
- Rekuperácia batérie nepoškodzuje, práve naopak
- Rozhoduje spôsob zaobchádzania, nie vek či počet km
Rešerš SEVA vychádza z aktuálnych a rozsiahlych dát renomovaných firiem a inštitúcií ako Arval, DEKRA, ADAC, Geotab, AAA AUTO či P3 Automotive a vyvracia rozšírené mýty o degradácii batérií. SEVA týmto dokumentom opäť potvrdzuje svoju úlohu expertného hlasu v slovenskej verejnej debate, ktorý do diskusie vnáša dáta, fakty a odborné argumenty.
Poznatky z dát tisícov áut
„Sme presvedčení, že ak chceme o elektromobilite diskutovať vecne, potrebujeme do diskusie vniesť čísla a dôkazy. A tie hovoria jasne: aj po 200-tisícoch kilometrov majú batérie vo väčšine prípadov viac ako 90 percent kapacity a rozhodne ich netreba vymieňať rovnako ako batérie v spotrebnej elektronike,“ uviedol riaditeľ asociácie Patrik Križanský.
SEVA vo svojej rešerši zhrnula tiež poznatky z dát tisícok vozidiel v reálnej prevádzke. Podľa analýzy Arval až 98 percent elektromobilov má po rokoch jazdenia a stotisícoch kilometrov zostávajúcu kapacitu nad 80 percent. ADAC test preukázal, že aj vozidlo, ktoré bolo nabíjané nešetrne a vždy na 100 percent, si udržalo 93 percent kapacity po prejdení 100 000 km.
Výzva na výstavbu nabíjačiek
DEKRA pri 25 000 testoch batérií zistila, že aj po 260 000 km môže kapacita batérie stále dosahovať 95 percent. Analýzy skupiny AURES Holdings (prevádzkuje AAA Auto a Mototechna) ukázali, že len 1,5 percenta vozidiel malo zostávajúcu kapacitu batérie pod 80 percent. Spoločnosť pritom testovala viac než 2 000 elektromobilov pomocou certifikovaných testov Aviloo.
Ministerstvo hospodárstva vyhlásilo 11. apríla dve nové výzvy z Plánu obnovy a odolnosti SR na podporu budovania verejne prístupnej nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá. Prvá výzva je určená subjektom územnej samosprávy a nimi zriadeným organizáciám a druhá je zameraná na právnické osoby a fyzické osoby – podnikateľov.
Cieľom oboch výziev je podporiť výstavbu nových verejných nabíjacích staníc v rôznych lokalitách naprieč Slovenskom tak, aby bola sieť dostupná aj mimo hlavných ťahov a veľkých miest. Skúsenosti z prevádzky totiž ukazujú, že rekuperácia, plynulá jazda a optimálne nabíjanie spomaľujú degradáciu. Najväčším nepriateľom batérií sú extrémne teploty a časté nabíjanie do 100 percent na rýchlonabíjačkach.