Netreba zabúdať, že pracovné vzťahy nie sú to isté, ako tie súkromné. Môžeme mať so šéfom v práci akokoľvek dobrý vzťah, vždy je dôležité vedieť, čo svojmu šéfovi určite nehovoriť. EpochTimes radí, osvojiť si komunikačné zručnosti a šance na úspech sa výrazne zvýšia.
Jeannie Assimosová vedúca oddelenia veľkej firmy v San Franciscu pre denník Epoch Times uviedla, že pokiaľ ide o podávanie správ svojmu nadriadenému, „najlepšia je praktickosť a priamosť“.
„Váš šéf, bez ohľadu na to, aký je pohodový, riadi spoločnosť. Nikdy nezabúdajte, že vždy bude prijímať rozhodnutia v prvom rade v záujme firmy. Nezamieňajte si „rodinnú“ pracovnú atmosféru so skutočnou rodinou. Videla som mnoho ľudí, ktorí sa v blízkosti svojho šéfa cítili príliš dobre a potom boli šokovaní, keď ich vyhodil,“ hovorí manažérka. Jej kolega Ryan McCormic varuje pred prílišným zverejňovaním súkromia na pracovisku.
„Nehovorte šéfovi, čo ste robili cez víkend. Boli ste vonku s priateľmi, robili ste niečo vzrušujúce, trávili ste čas s rodinou? O žiadnu z týchto informácií by ste sa nemali deliť, pretože to nesúvisí s prácou a šéf by to nemusel chcieť počuť. Príliš veľa ľudí považuje šéfa za svojho priateľa, ale to je recept na katastrofu,“ dopĺňa McCormic, ktorý radí „neťahať“ na pracovisko ani politické názory, pretože to môže ovplyvniť aj kariérny postup. Šéf sa totiž môže obávať opačných názorov ostatných z tímu, čo by nerobilo dobrú atmosféru.
1. Prevezmite zodpovednosť
Radí: „Nikdy nehovorte: „Ja za to nemôžem“. Nikdy to nezľahčujte. Nikdy sa neobhajujte. Vždy buďte zodpovedný. Ukážte, že si uvedomujete problém a aktívne odporúčajte riešenia,“ radí Jonathan Nervey, výkonný manažér kanadskej spoločnosti pre EpochTimes.
„Namiesto jednoduchého vyjadrovania sťažností je dôležité predložiť svoje obavy s dôkazmi a ponúknuť možné riešenia. Tento prístup ukazuje skutočný záujem a ochotu riešiť problémy, nielen sa sťažovať,“ navrhuje Cobo.
„Nechoďte za svojimi šéfmi s problémom a bez riešenia. Váš nadriadený hľadá riešiteľa problémov a pravdepodobne už má dlhý zoznam problémov. Čím viac problémov vyriešite samostatne, tým cennejším sa stanete,“ dopĺňa ho Assimosová.
2. Negatívne hodnotenia si nechajme pre seba
„Cítil sa mimoriadne sebaisto a nadriadenému povedal: Myslím, že sa všetci príliš snažíme. Mali by sme ísť s prúdom a neponáhľať sa. V miestnosti nastalo ticho. Bolo počuť, spadnúť špendlík. To nebol čas na pokojnú prácu, mali sme pred sebou uzávierku. Netreba dodávať, že poznámka nebola prijatá pozitívne,“ spomína jeden z manažérov na svoj pokus o negatívne hodnotenie v čase, keď vôbec nebolo vhodné.
3. Nevyhrážajme sa
„Byť úspešný na pracovisku si vyžaduje prejavovať zrelosť. „Používanie vyhrážok typu – Dám výpoveď, ak… – na dosiahnutie toho, čo chcete, môže mať často negatívne dôsledky. Namiesto toho je oveľa pravdepodobnejšie, že produktívne výsledky prinesie profesionálna diskusia o kariérnych očakávaniach a plánoch,“ radí manažér.
4. „To nie je moja práca“
„Nikdy nehovorte – To nie je moja práca. Kľúčom k úspechu v akejkoľvek kariére je prispôsobivosť. Náplň práce sa mení a ciele spoločnosti sa menia. Ak budete rigidní v tom, čo budete a nebudete robiť, nevydržíte. Manažéri a šéfovia chcú tímových hráčov, ktorí sú flexibilní voči potrebám spoločnosti. Ak nepoznáte odpoveď na niečo, na čo sa vás šéf pýta, povedzte: Nechajte ma to preskúmať a čo najskôr vám dám odpoveď. Väčšina manažérov ocení úprimnosť a kroky, ktoré podniknete, aby ste sa poučili. Alebo povedzte: Zameriam sa na to a vyviniem maximálne úsilie,“ radí manažérka.
5. Veď to už aj tak viete
Assimosová si tiež myslí, že zamestnanec by nikdy nemal prekvapiť svojho šéfa nejakým problémom. „Nikdy nehovorte: „Predpokladal som, že už to viete.“ Komunikácia je rozhodujúca pre úspech každého podniku. Ak vidíte, že sa začína objavovať problém, upozornite naň a preskúmajte, prečo sa tak deje a aké sú možné riešenia. Mlčanie o problémoch alebo otázkach je pre šéfov obrovským zdrojom frustrácie.“
Treba podľa nej preto poznať očakávania a spôsob komunikácie vedenia. Jeden šéf poriada každé runo pracovnú poradu, iný komunikuje cez maily Tomu sa podľa Assimosovej treba prispôsobiť. Informácie získate u kolegov.
„V prípade akýchkoľvek kritických správ by som komunikoval osobne alebo telefonicky a potom by som poslal e-mail,“ radí McCormic s tým, že korešpondencia musí byť čo najstručnejšia a obojsmerná.