Slováci si zlých správ týkajúcich sa zvyšovania cien užili v ostatnom čase viac ako dosť. Hoci vláda avizovala, že v obchodoch by sa už zdražovať nemalo, opak bude zrejme pravdou. A môže za to ďalšia daň.
Nadávať teraz budú autodopravcovia, ktorým sa pomerne výrazne zvýši sadzba za každý prejazdený kilometer. A to sa, prirodzene, prejaví na cene dopravy, čo bude mať následne odozvu aj na cene predávaného tovaru. A kto to v konečnej miere zaplatí? No predsa kupujúci.
Zvýšenie mýtneho zvýši ceny tovarov
Za terajšie zdražovanie prejazdených kilometrov pre nákladnú dopravu by ste však márne hanili našu vládu, pretože jej to prikázala Európska únia. Mýto pre kamióny na 1 km sa totiž zdvihne naprieč krajinami EÚ, a to pomerne výrazne. Nariadenie vstúpi do platnosti od 1. júla tohto roka. Ako vyplýva zo smernice EÚ, mýto u nás narastie o 40 percent. Informuje o tom portál techbyte.sk.
Ak sa pýtate na dôvod, tak ním je prispôsobenie poplatkov ekologickým kritériám. A ako to už v prípade nariadení z EÚ býva, táto „ekologickosť“ pôjde na úkor zvýšenia cien tovarov. Pre lepšiu predstavu, v súčasnosti platia naši autodopravcovia asi 19 centov za každý kilometer jazdy po diaľniciach a rýchlostných cestách, od 1. júla sa táto sadzba zvýši na 27 centov za kilometer.
Napriek zdražovanie zľavy ostávajú
Pokiaľ ide o prispôsobenie poplatkov ekologickým kritériám, myslí sa tým zohľadnenie produkcie emisií oxidu uhličitého, znečistenie ovzdušia spôsobené prachovými časticami pri brzdení, ako aj opotrebenie pneumatík. Ide o súčasť širšieho úsilia EÚ o znižovanie environmentálneho zaťaženia cestnej dopravy.
Súčasťou zmien je však aj zachovanie množstevných zliav na mýto a zavedenie nižších ročných sadzieb dane z motorových vozidiel. Tento krok má podľa nášho ministerstva dopravy zlepšiť podnikateľské prostredie pre dopravcov a zmierniť dopad vyšších nákladov.
Kam pôjdu peniaze za zvýšené sadzby?
Zástupcovia autodopravcov napriek tomu varujú, že zvýšené náklady si budú musieť premietnuť do cien dopravy, čo sa následne odrazí na cenách. Ako príklad uvádzajú náklady vozidla, ktoré na Slovensku ročne najazdí 80-tisíc km. V tomto prípade by zvýšenie mýta znamenalo dodatočnú záťaž okolo 6 000 eur na rok.
Táto suma je podľa dopravcov pre mnohé firmy finančne neúnosná, takže nemajú inú možnosť iba ju preniesť na odberateľov. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) však odhaduje, že vďaka zvýšeným sadzbám mýta sa tento rok vyberie asi o 50-miliónov eur viac ako predtým, a v nasledujúcich rokoch by sa mal ročný príjem zvýšiť až o 100-miliónov eur oproti predchádzajúcemu obdobiu.
Autodopravcovia sa na oplátku pýtajú, či sa navyše vybrané peniaze použijú do rozvoja a údržby dopravnej infraštruktúry. Bez týchto peňazí bude podľa nich dochádzať k ďalšiemu zhoršovaniu kvality ciest, čo by ešte viac zaťažilo ich podnikanie. Napriek tejto európskej smernici Slovensko i naďalej zostane jednou z krajín s najnižšími nákladmi na kilometer v rámci EÚ.