nedeľa, 27 apríla, 2025
HomeZ domovaĎalšia šialenosť z dielne europoslancov: Od septembra majú platiť nové pravidlá pre opravy...

Ďalšia šialenosť z dielne europoslancov: Od septembra majú platiť nové pravidlá pre opravy áut

Poslanci sediaci v europarlamente si na svoje platy rozhodne sťažovať nemôžu. Na čo si však sťažujú bežní ľudia, tak to sú rozhodnutia, ktoré sa rodia v hlavách týchto draho platených úradníkov.

Europoslanci biedu rozhodne netrú, a tak vymýšľajú zákony a nariadenia, ktoré vôbec nekorešpondujú s príjmami bežných Európanov. A už vôbec nie tých vo východnom bloku. Ak by brali plat podobný napríklad tomu na Slovensku, isto by nevymysleli takú … aká sa zrodila v ich pomýlených hlavách nedávno.

Obmedzené možnosti a – vyššie ceny

Jednoducho povedané, od septembra tohto roku budú opravy áut čeliť novým pravidlám. Rozhodnutie Európskej únie označované ako Data Act má údajne zvýšiť bezpečnosť dát, zároveň ale môže obmedziť prístup ľudí k nezávislým servisom. A aký to bude mať podľa portálu autotrendy.sk výsledok? Jednoduchý – vyššie ceny, obmedzené možnosti pre motoristov a ich väčšia závislosť od autorizovaných servisov.

Nariadenie Data Act, ktoré vstúpi do platnosti od septembra 2025, má regulovať prístup k údajom zo všetkých odvetví, vrátane automobilového priemyslu. „Oficiálnym“ cieľom podľa europoslancov je zabezpečiť spravodlivý prístup k dátam a zvýšiť kontrolu používateľov nad informáciami generovanými ich vlastnými zariadeniami, vrátane áut. Nezávislé servisy však varujú, že toto nariadenie môže mať aj temnú stránku

Monopolizácia trhu s opravami

Automobilky totiž dostanú ešte väčšiu moc nad dátami z vozidiel, čo im umožní obmedziť prístup k diagnostickým informáciám či softvéru potrebnému na opravy. Výsledkom môže byť faktická monopolizácia trhu s opravami. Podľa Európskeho združenia dodávateľov pre automobilový priemysel (CLEPA) nové pravidlá neprinášajú dostatočné záruky pre nezávislé servisy. Hoci Data Act naoko podporuje férovú súťaž, v praxi však zostáva veľká časť dôležitých dát v rukách výrobcov vozidiel.

Mnohé moderné automobily totiž vyžadujú prístup ku komplexným elektronickým systémom, ktoré sú ale často chránené softvérom od výrobcu. To znamená, že aj základné opravy, ako výmena brzdových doštičiek či oleja, môžu vyžadovať autorizovaný prístup, za ktorý si však automobilky nechajú draho zaplatiť. A kto to zaplatí? No predsa motoristi, ktorí sa tak môžu pripravovať na vyššie náklady.

Aj jednoduché úkony sa predražia

Ak by nové pravidlá obmedzili prístup nezávislých servisov k diagnostike a opravám, vodiči sa môžu ocitnúť pred nepríjemnou voľbou. Buď sa obrátia na autorizované servisy (ASO) s vyššími cenami, alebo budú hľadať alternatívu, ktorá ale nebude oveľa lacnejšia. Navyše, služby menej známych servisov môžu priniesť riziko straty záruky alebo funkčnosti vozidla. CLEPA preto žiada zavedenie dodatočných regulácií, ktoré by zaručili rovnaký prístup k údajom pre všetkých. 

Len tak sa podľa nich môže zachovať konkurencia na trhu a zároveň ponúknuť motoristom širší výber servisných služieb. Ak EÚ neprijme špecifické pravidlá pre automobilový sektor, nezávislé servisy by mohli čeliť skutočne veľkým problémom. Opravy, ktoré dnes zvládajú za rozumné ceny, by sa mohli stať monopolom autorizovaných servisov. To by však znamenalo, že aj jednoduché úkony by sa mohli výrazne predražiť a motoristi by tak stratili možnosť voľby a museli by akceptovať vyššie ceny za opravy, ktoré si automobilky nastavia podľa vlastných pravidiel.

Súvisiace články

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Najčítanejšie